Naar het projekten-overzicht

Klik voor meer foto's  


BANGALORE, school voor basis- en voortgezet onderwijs

Suryodaya ondersteunde in 2011 op deze school 312 arme gezinnen bij de aanschaf van schoolboeken, schrijfgerei en het verplichte schooluniform. De schoolleiding stuurde ons een uitgebreid, met foto's geďllustreerd  rapport  dat een goede indruk geeft van wat de school wil bereiken en van de bijdrage die Suryodaya daaraan levert. 

De "Franciscan Institute Highschool", staat  in het zuiden van Bangalore. Deze miljoenenstad, de hoofdstad van Karnataka, is de afgelopen decennia spectaculair gegroeid.Het docententeam van de school De ontwikkeling van de voorzieningen is bij de bevolkingsgroei achtergebleven. Er zijn dan ook veel krottenwijken waar de mensen dicht op elkaar wonen zonder behoorlijke straten, huizen en riolering. “Onze” school staat aan de rand van zo’n wijk. De school bestaat al veertig jaar. Hoewel gesticht en geleid door de Franciscan Sisters of Mary zijn bijna alle docenten leken, meest vrouwen. Alle religieuze festivals worden er gevierd: zowel Deewali (lichtjesfeest), Ramadan als Kerstmis. Er wordt lesgegeven in de lokale taal: Kannada. Daarnaast wordt Engels en Hindi onderwezen. De overgangsresultaten van de school zijn uitzonderlijk goed, ondanks de moeilijke thuissituatie van de meeste kinderen. De meeste ouders van de kinderen zijn kastenloos en leven onder de armoedegrens. 

De schoolbandSinds 1983 bestaat een relatie met deze school. Het schoolgebouw is tien jaar oud en de laatste jaren verschillende keren verhoogd en uitgebreid. John Houtbraken coördineerde indertijd de bouw. In de loop van de jaren is de school met onze hulp voorzien van een keuken, gascilinders, typemachines, kasten, wandkaarten, bibliotheekboeken, natuur- en scheikunde-instrumenten, muziekinstrumenten, uniformen voor de schoolband en last but not least: een paar schoolreisjes. De schoolband geniet lokale faam.

In 2007 werden de laatste 6 klaslokalen gebouwd.De school bereikte in 2007 haar definitieve omvang met tien leerjaren en een kleuterafdeling, in totaal meer dan 1000 kinderen. De leerjaren zijn vergelijkbaar met de groepen in Nederland. De hoogste klassen vormen als het ware een "kop" op het basisonderwijs, een stukje verdere scholing voor leerlingen voor wie hoger middelbaar onderwijs veelal niet haalbaar is. Een school met 10 leerjaren wordt in India een highschool genoemd.

In opeenvolgende subsidieaanvragen beschrijft de school wat ze wil bereiken. Ze wil elk arm kind uit de omgeving in de gelegenheid stellen om basis- en voorgezet onderwijs te volgen, ongeacht kaste, afkomst of klasse. Daarnaast wil ze de kinderen zelfvertrouwen, een gevoel van eigenwaarde en morele standaarden bijbrengen, zodat ze als verantwoordelijke burgers hun eigen plaats in de samenleving kunnen vinden.
Bangaloorse meidenNaast het verplichte onderwijsprogramma biedt de school daarom ook veel extra activiteiten aan, zoals cursussen in leiderschapsvaardigheden, gezondheid, milieubewustzijn, sexualiteit en levensbeschouwing. De wijk waar bijna alle kinderen vandaan komen is een voormalige slum en er komen steeds nieuwe immigranten bij, op zoek naar werk. Omdat bijna alle kinderen van zeer eenvoudige komaf zijn en verschillende achtergronden hebben is het leren samenwerken belangrijk en het opdoen van positieve ervaringen daarmee van groot belang. De school stimuleert daarom ook sterk de deelname aan schoolcompetities op het gebied van sport, muziek en andere vaardigheden.