MARTALLI,
basisschool
Kinderen
in hun nieuwe uniform
Na ons
bezoek aan Kollegal was het nog een paar uur rijden naar Martalli
een kleine 60 kilometer. De wegen worden nu echt slecht en in de
dorpen die we passeren zijn geen auto's meer te bekennen. De
heuvels die de grens vormen tussen Tamil Nadu en Karnataka komen
steeds dichterbij. Veel vrijstaande bomen het landschap en
daartussen vooral rijst, suikerriet en bananen. De
suikerrietoogst is in volle gang en de stengels worden op
karavanen met ossenwagens naar de fabriek gebracht om te worden
uitgeperst en drooggekookt tot ruwe suiker. De streek is niet
meer zo dicht bevolk.
Aangekomen
in Martalli valt allereerst een huis op waarom een viertal enorme
schotels staan. Hiervandaan gaat een web van draden naar bijna
alle omringende kleine stenen huizen. Een lokale ondernemer heeft
zijn eigen TV kabelnet opgezet. TV is inmiddels ook hier heel
gewoon. Er zijn uitzendingen op te zien in de lokale talen Tamil
en Kannada. In principe kunnen ook allerlei buitenlandse zenders
worden ontvangen zoals BBC-World maar daar is geen belangstelling
voor. De mensen spreken geen Engels. De lokale zenders staan
onder sterke invloed van de politiek en zenden vooral onschuldig
amusement en educatieve programma's uit. Ze dragen zo volgens
mijn informanten nauwelijks bij aan politieke bewustwording,
eerder het tegendeel.
We
werden ontvangen op de pastorie met een maaltijd. Ik zal twee
nachten logeren in de gastenkamer van het zustersklooster. We
hebben een vol programma. 's-avond worden we verwacht in het
meisjesinternaat voor een officiële ontvangst. De volgende
dag zullen we de basisschool, de highschool, het ziekenhuisje en
de naaicursus bezoeken. Ondertussen bespreken we met de pastoor
de gang van zaken. Twee keer per jaar komt iemand namens
Suryodaya hierheen om de de besteding van de middelen te
bespreken. Dit is zo'n bezoek. Bijzonder is dat een
vertegenwoordiger van de stichting in Nederland erbij is. Daarom
heeft dit bezoek meer gewicht en wordt er meer werk van gemaakt.
Bijna
alles speelt zich af op een grote ommuurde compound aan de rand
van het dorp.. Daar staat de kerk, de pastorie, het
zustersklooster, de school, het internaat, het ziekenhuisje en
het gebouw van de naaicursussen. Het doet denken aan oude
Brabantse dorpen waar dit soort gebouwen ook vaak bij elkaar
stonden, de kloostertuinen ook vaak omringd door muren. Hier is
het een oase van rust en netheid in de chaotische Indiase
omgeving. De pastoor is hier de baas. In het gezellige klooster
wonen elf zusters die les geven op school, het ziekenhuisje en
het meisjesinternaat runnen, en de kerk en de pastoor verzorgen.
Daarnaast zetten ze socilale activiteiten op in de omgeving.
Ij ons
bezoek aan de basisschool werden de kinderen in jaargroepen
opgesteld, zoals ze gewoon zijn. Ik erinner het mij van mijn
eigen lagere-schooltijd. Hoewel we dringend hadden gevraagd geen
toestanden te maken werd toch een toespraak gehouden door de
bovenmeester en moest ook ikzelf aan de bak. Nuo ja, de kinderen
verstaan er toch niks van dus ik heb maar wat aardige dingen
gezegd en opgeroepen om vooral goed te studeren en aan de
toekomst te werken. Toen werd er door de kinderen gedanst. Dit is
iets wat elke school hier “in voorraad” heeft voor
speciale gelegenheden. Dus daarover hoefden we ons niet bezwaard
te voelen. Omdat het begon te regenen hielden we het kort en
konden de kinderen na drie kwartier naar hun klassen. Ik maakte
met zijn fotocamara een
kort
videootje
(2MB)
van de dansjes. Enjoy !
Hier
nog wat achtergrondinformatie. Martalli is een groot dorp met
ongeveer 10.000 inwoners. Het ligt in een mooie streek met
heuvels en bossen, bij de grens met Tamil Nadu, 220 km van
Bangalore. Een kwart van de dorpelingen heeft een eigen stukje
land om te verbouwen, de rest zijn dagloners en seizoenarbeiders.
Omdat er in de buurt geen werk is gaan ze elders werken en komen
eens in de twee maanden naar huis. De mensen die een beetje
scholing hebben gehad trekken weg om elders een bestaan op te
bouwen. Hun plaatsen worden ingenomen door migranten uit nog
armere streken. Omdat de streek zo arm is, en de meeste mensen er
migranten zijn, heeft de plaatselijke regering nooit echt moeite
gedaan om de bevolking vooruit te helpen.
Vanuit
de parochie is een basisschool met internaat gesticht. Sinds 2002
ondersteunen wij de leerlingen op deze school. De meeste komen
uit arbeidersgezinnen. Suryodaya maakte in voorgaande jaren samen
met andere sponsors nieuwbouw mogelijk voor verschillende
klaslokalen. Daarnaast werd de aanschaf van leermiddelen
ondersteund. In 2007 werd voor meer dan 200 kinderen schoolgeld
en/of uniformen betaald. In het internaat werden 35 jongens en 28
meisjes geholpen met voedsel, waardoor zij zich beter kunnen
concentreren. In hun vrije tijd spelen ze maar ze helpen ook in
de groentetuin. Veel kinderen studeren verder en de schoolleiding
vraagt hen om, als ze eenmaal verdienen, voor tenminste één
arme leerling te betalen. Er is al een oud-leerling die dit doet
en men hoopt dat goed voorbeeld goed doet volgen.
|