MARTALLI,
highschool
In
Martalli brachten we ook een bezoek aan de highschool. Het
onderwijs in India is grofweg onderverdeeld in nurseryschool
(kleuters), primaryschool (7 klassen basisschool), highschool (3
klassen VO) en college (4e en 5e klas VO). Daarna kunnen de
leerlingen door naar het hoger beroepsonderwijs of de
universiteit. De meesten gaan dan werken, als ze al zo ver komen.
Ze
tellen hier gewoon door dus een school met 7 klassen is een
basisschool, met 10 klassen is een highschool en met 12 klassen
is een college. Lang niet alle scholen hebben een
kleuterafdeling. Vaak hebben scholen de ambitie door te groeien
tot een college, maar de meeste blijven highschool. Daar zitten
dus kinderen op van 6 tot 16 jaar.
Het
is heel normaal dat 50 tot wel 60 kinderen in een klas zitten.
Een gewone school heeft wel 1200 leerlingen. Het totale
docententeam bestaat dan uit ruim 20 docenten. Ter vergelijking:
Het Dominicus College heeft 800 leerlingen en ongeveer 75 fte
verdeeld over ruim honderd docenten. Daarnaast is er wat
huishoudelijk personeel voor de schoonmaak en het koken. De
leerlingen krijgen vaak een maaltijd op school. De school begint
om half negen en gaat door tot 4 uur met een flinke pauze in de
middag. Dus zes lesuren per dag, vijf dagen per week. Alle
scholen hebben hun eigen uniform. Deze uniformen worden vaak, en
ook op deze school, door Suryodaya gesponsord. Ze dragen sterk
bij aan het gevoel van eigenwaarde van arme kinderen. Iedereen
draagt dezelfde kleren, arm of rijk. De kinderen zien er ook
allemaal goed verzorgd uit.
Om
met deze grote aantallen leerlingen om te gaan wordt een strenge
discipline gehandhaafd. Ik heb gezien dat kinderen in rotten van
4 werden opgesteld in jaargroepen en dan op militair klinkende
commando's in de houding gingen staan. Zelfs het uitlijnen
gebeurde op een manier die ik nog ken uit mijn militaire
diensttijd. Ik zou ook niet goed weten hoe het anders moest als
je met z'n twintigen 1200 leerlingen moet aansturen.
De
highschool in Martalli is een sfeervol, maar oud gebouw in een
paradijselijke omgeving. We spraken met het schoolhoofd en
maakten kennis met het hele docententeam. Het schoolhoofd nam de
gelegenheid te baat om ons te vragen of we niet voor een aantal
computers konden zorgen. In de school is een computer voor de
administratie. De kinderen zien nooit een computer. Als ze van
deze school naar een college in de stad gaan hebben ze daardoor
al een achterstand. Wij zien het probleem natuurlijk, maar onze
middelen laten niet toe om aan deze wens te voldoen. Computers
zijn niet onze core-bussiness zogezegd. Het valt wel op dat alle
scholen die we bezoeken over computers beginnen. Het is de mensen
niet ontgaan dat de IT-bussiness in Bangalore welvaart heeft
gebracht. Ze willen hun kinderen ook deze kansen bieden. We
hebben ook in Kollegal bij een andere school een aantal computers
gesponsord en dat spreekt zich kennelijk rond. Maar momenteel is
onze financiële ruimte beperkt en we denken dat we er
verstandig aan doen de beschikbare middelen te besteden aan het
voorzien in meer basale behoeften.
Ook
op deze school worden we weer toegezongen en mogen we genieten
van kleurig geklede jongens en vooral meiden die volksdansen en
Bollywood-filmdansen voor ons uitvoeren. Het houden van een
toespraak begint al aardig te wennen. De buitenlandse bezoeker is
blij, gelukkig en dankbaar dat hij hier mag zien hoe het iedereen
goed gaat en hoe alle leerlingen goed studeren en aan hun
toekomst werken. Wij in Nederland proberen aan onze kant bij te
dragen omdat we vinden dat iedereen recht heeft op goed onderwijs
en een menswaardig bestaan. Enzovoort enzoverder.
Ik
vond dit een inspirerend bezoek. De docenten wilden mij graag hun
school laten zien en waren trots op hun kinderen en hun vak.
Graag was ik natuurlijk tegemoet gekomen aan hun verzoek om een
computerlokaal in te richten. Mijn handen jeuken zogezegd. Maar
ja, we moeten ons nu eenmaal prioriteiten stellen.
|