OTTERTHOTTI,
basisschool
Vanuit
Martalli is het maar 20 minuten rijden over een slechte weg naar
Otterthotti. De omgeving is prachtig. Alles is groen, vanwege de
overvloedige regen van de afgelopen weken. Ook Otterthotti is een
overwegend katholieke gemeenschap. In het hart van het kleine
dorp staat de kerk, met daarnaast een school en een klein
klooster. Hier wonen maar een viertal zusters, plus een pastoor.
De school gaat maar tot de vijfde klas.
Tijdens
ons bezoek hebben we lang gesproken met Sr. Philo over de sociale politieke
situatie in deze grensstreek. Die is erg moeilijk. De mensen hier
spreken Tamil, maar dat is niet de taal van deelstaat waar ze in
wonen. Tot voor kort leefde in de uitgestrekte bossen in deze
grensstreek een Robin Hood-achtige bandiet die veel steun had
onder de lokale Tamil-bevolking. Hij leefde met zijn bende van
smokkel en roof, maar verschafte aan de lokale mensen kennelijk
ook een soort van bescherming.
De overheid probeerde jarenlang
een eind te maken aan deze situatie, maar pas recent is
Veerappan
gedood. In deze strijd werd door de overheid nogal slordig met de
mensenrechten omgesprongen. Veel mannen zijn gemarteld en vrouwen
zijn verkracht door soldaten. Deze instabiele situatie heeft veel
ontwikkeling tegengehouden, maar was waarschijnlijk ook het
gevolg van een gebrek aan ontwikkeling. De overheid heeft nooit
veel willen investeren in deze streek waar een bevolking woont
die ook niet veel loyaliteit voelt met hun regering van
Karnataka. Het gevolg is dat de perspectieven voor de bevolking
nog steeds minimaal zijn. Iemand die iets heeft gestudeerd gaat
elders werken. De meeste mensen verdienen de kost in steengroeven
die zo ver weg zijn dat de werkers meestal maanden van huis zijn.
De
zuster waar we mee spraken organiseerde onder meer een soort van
kinderparlement om kinderen te leren hun situatie te analyseren en
om voor hun rechten op te komen. Tientallen kinderen zijn hierbij
betrokken. Het klonk allemaal erg politiek, en het verbaasde me
enigszins zo'n radicaal verhaal te horen nota bene van een non.
Wat
ik ook leerde is dat het kastensysteem hier nog springlevend is,
zelfs onder katholieken. Mensen weten nog steeds precies van
elkaar van welke kaste ze zijn en eisen de privileges op die
daarbij horen. Daar is voor christenen geen religieuze
rechtvaardiging meer voor. Iedereen is immers voor God gelijk en
je moet je medemens behandelen zoals je zelf behandeld wil
worden. Dat is de theorie. De praktijk is nog steeds een andere
en is geworteld in eeuwenoude tradities die niet snel veranderen.
Degenen die daar belang bij hebben verzetten zich met alle macht
daartegen, vaak met succes.
|