Naar het projekten-overzicht

  

 


De start

10 oktober

Deze eerste notitie is geschreven op Heathrow airport. Hier moet ik een aantal uren wachten op een aansluitende vlucht naar Bangalore. Vanwege zijn koloniale verleden gaan er veel vluchten van London naar India en zijn deze vluchten ook het goedkoopst. Ik ben hierheen gevlogen vanuit Dusseldorf. Het vliegtuig volgde in grote lijnen de loop van de Rijn. Het was stralend weer. Ik kon de Veluwe en het Land van maas en Waal helder zien liggen, zelfs de uitgraving in de Liendense Waard was goed te zien. We vlogen alleen te hoog om ons huis te kunnen onderscheiden. Rotterdam was nog teveel in nevel gehuld. Daarvan kon ik niet veel onderscheiden. Aan de andere kant van de Noordzee vlogen we over de Thames richting London. Het centrum van London was duidelijk te zien. We moesten drie rondjes vliegen voor we konden landen. Daarom heb ik de Millennium Dome vier keer langs zien komen. Op het vliegveld kon ik geen draadloze verbinding leggen. Dat zou wel moeten kunnen. Maar misschien zat ik op de verkeerde plek in de enorme hal.

11 oktober.


Mijn "kantoor" in Bangalore



De vlucht naar Bangalore verliep voorspoedig. We vertrokken met een uur vertraging, waarin we al “opgehokt” zaten in het vliegtuig. Toen we eenmaal vlogen kwam de lunch en daarna werd het snel donker. Je vliegt feitelijk naar de nacht toe. Het licht in de cabine ging uit en toen kon het grote wachten beginnen. Een beetje lezen, dutten, een filmpje kijken en wachten tot je er bent. Na een uurtje of 9 vliegen zijn we geland op het nieuwe vliegveld van Bangalore. Het was daar toen 5 uur in de ochtend. De centrale hal is klaar, maar alles eromheen is nog in opbouw. Niettemin verliep de afhandeling soepel. John stond me al op te wachten en na een uurtje rijden met de auto waren we thuis bij John en Aro in Augustin Nivas op Hosur Road. De stad rook bekend. Het verkeer was nog relatief rustig zo vroeg. Wat het meest opvalt is de enorme ontwikkeling die je overal ziet. Grote snelwegen (6- of 8-baans) verbinden de nieuwe luchthaven met de stad. Bangalore heeft inmiddels meer dan 6 miljoen inwoners. Het verkeer is absoluut chaotisch. Onder constant getoeter haalt iedereen links en rechts in. Wie het grootst is heeft de meeste rechten. John laveert daar, na 30 jaar India, handig tussendoor. Ik doe mijn ogen maar af en toe dicht.

Het voelt vreemd om 24 uur te reizen, zonder behoorlijke nachtrust en dan in een stad aan te komen die al weer helemaal in de nieuwe dag leeft. Maar na een paar uur slaap na de koffie was ik weer bij de les. Ik werd hartelijk ontvangen en heb hier een prachtige kamer kompleet met internetverbinding. Op het eind van de middag zijn we nog even de stad ingegaan om wat boodschappen te doen. Op de scooter, bij John achterop. Dat is een adembenemende onderneming, letterlijk en figuurlijk. De lucht in de stad op de weg is zwaar van uitlaatgassen. Vooral de rikshaws en kleine vrachtwagentjes met hun tweetaktmotoren produceren een blauwe damp die je de adem beneemt. Ons milieuprobleem verdwijnt snel achter de horizon als je hier een tijdje rondrijdt. Het is ook bloedstollend om achterop een scooter te zitten die zich geroutineerd door dit verkeer heen beweegt. Gewoon rustig blijven en denken: John doet dit dagelijks en het is nog altijd goed gaan ...

Vol nieuwe indrukken en opgehaalde herinneringen op tijd naar bed.


Uitzicht vanuit mijn raam, midden in de stad