De
start
10
oktober
Deze
eerste notitie is geschreven op Heathrow airport. Hier moet ik
een aantal uren wachten op een aansluitende vlucht naar
Bangalore. Vanwege zijn koloniale verleden gaan er veel vluchten
van London naar India en zijn deze vluchten ook het goedkoopst.
Ik ben hierheen gevlogen vanuit Dusseldorf. Het vliegtuig volgde
in grote lijnen de loop van de Rijn. Het was stralend weer. Ik
kon de Veluwe en het Land van maas en Waal helder zien liggen,
zelfs de uitgraving in de Liendense Waard was goed te zien. We
vlogen alleen te hoog om ons huis te kunnen onderscheiden.
Rotterdam was nog teveel in nevel gehuld. Daarvan kon ik niet
veel onderscheiden. Aan de andere kant van de Noordzee vlogen we
over de Thames richting London. Het centrum van London was
duidelijk te zien. We moesten drie rondjes vliegen voor we konden
landen. Daarom heb ik de
Millennium Dome vier keer langs zien komen. Op het vliegveld kon
ik geen draadloze verbinding leggen. Dat zou wel moeten kunnen.
Maar misschien zat ik op de verkeerde plek in de enorme hal.
11
oktober.
Mijn
"kantoor" in Bangalore
De
vlucht naar Bangalore verliep voorspoedig. We vertrokken met een
uur vertraging, waarin we al “opgehokt” zaten in het
vliegtuig. Toen we eenmaal vlogen kwam de lunch en daarna werd
het snel donker. Je vliegt feitelijk naar de nacht toe. Het licht
in de cabine ging uit en toen kon het grote wachten beginnen. Een
beetje lezen, dutten, een filmpje kijken en wachten tot je er
bent. Na een uurtje of 9 vliegen zijn we geland op het nieuwe
vliegveld van Bangalore. Het was daar toen 5 uur in de ochtend.
De centrale hal is klaar, maar alles eromheen is nog in opbouw.
Niettemin verliep de afhandeling soepel. John stond me al op te
wachten en na een uurtje rijden met de auto waren we thuis bij
John en Aro in Augustin Nivas op Hosur Road. De stad rook bekend.
Het verkeer was nog relatief rustig zo vroeg. Wat het meest
opvalt is de enorme ontwikkeling die je overal ziet. Grote
snelwegen (6- of 8-baans) verbinden de nieuwe luchthaven met de
stad. Bangalore heeft inmiddels meer dan 6 miljoen inwoners. Het
verkeer is absoluut chaotisch. Onder constant getoeter haalt
iedereen links en rechts in. Wie het grootst is heeft de meeste
rechten. John laveert daar, na 30 jaar India, handig tussendoor.
Ik doe mijn ogen maar af en toe dicht.
Het
voelt vreemd om 24 uur te reizen, zonder behoorlijke nachtrust en
dan in een stad aan te komen die al weer helemaal in de nieuwe
dag leeft. Maar na een paar uur slaap na de koffie was ik weer
bij de les. Ik werd hartelijk ontvangen en heb hier een prachtige
kamer kompleet met internetverbinding. Op het eind van de middag
zijn we nog even de stad ingegaan om wat boodschappen te doen. Op
de scooter, bij John achterop. Dat is een adembenemende
onderneming, letterlijk en figuurlijk. De lucht in de stad op de
weg is zwaar van uitlaatgassen. Vooral de rikshaws en kleine
vrachtwagentjes met hun tweetaktmotoren produceren een blauwe
damp die je de adem beneemt. Ons milieuprobleem verdwijnt snel
achter de horizon als je hier een tijdje rondrijdt. Het is ook
bloedstollend om achterop een scooter te zitten die zich
geroutineerd door dit verkeer heen beweegt. Gewoon rustig blijven
en denken: John doet dit dagelijks en het is nog altijd goed gaan
...
Vol
nieuwe indrukken en opgehaalde herinneringen op tijd naar bed.
Uitzicht
vanuit mijn raam, midden in de stad
|