Naar het projekten-overzicht

Klik voor foto's  


KOLLEGAL,
basisschool

In 2010 droeg Suryodaya bij aan de kosten voor schooluniformen, boeken, schrijfgerei en medische verzorging van de armste leerlingen. Hiervan profiteerden 300 kinderen.

Op deze basisschool zitten, inclusief de kleuterklassen, nu 1100 leerlingen. Suryodaya is sinds 2004 bij de school betrokken. In dat jaar werden vier computers en een printer geschonken. De kinderen zijn hier heel enthousiast over. Ook in India is de computer niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven en ook deze arme kinderen moeten er mee leren omgaan. Daarom heeft Suryodaya in 2006 een uitbreiding gerealiseerd tot een totaal van 8 computers. Om een indruk te geven van de wijze waarop de school de aanvraag voor computers motiveerde volgt hieronder een deel van de aanvraag zoals die het bestuur onze standaardprocedure bereikte.

" (..Wij..) hebben sinds 1950 een school voor hoger basisonderwijs in het Kannada (de lokale taal) voor de arme en andere minderheids- en achterstandsgroepen in de streek. Bijna alle kinderen komen van arme gezinnen uit de stad en de dorpen in de omgeving. Het kastensysteem bestaat hier nog steeds; de school geeft echter aan iedereen gelijke kansen om te studeren. De ouders van de kinderen zijn voor 85 % dagloners (coolie workers) met een laag inkomen onder de armoedegrens. Hoewel we in het computertijdperk leven maken de arme en minder bevoorrechte leerlingen helemaal geen kennis met deze moderne technologie. Met drie achter 1 computer gaat net Deze kinderen zullen altijd verliezen als ze voor vervolgopleidingen of op de arbeidsmarkt moeten concurreren met andere studenten die wel computervaardig zijn. Daarom beschouwen wij computervaardigheden als een belangrijk hulpmiddel voor de toekomst en de groei van deze kinderen uit een afgelegen en onbekend dorp als Kollegal."

Met het inzetten van computers wil de school drie doelen bereiken:
ze wil
faciliteiten en mogelijkheden scheppen voor computeronderwijs; ze wil de kwaliteit en de effectiviteit van de schoolopleiding vergroten met computerkennis- en vaardigheden om de toekomst met vertrouwen tegemoet te kunnen zien; ze wil kinderen motiveren om zelfhulpgroepen en computerclubs te vormen om het project te onderhouden en de kinderen organisatie- en leiderschapsvaardigheden bij te brengen.

Onze penningmeester bezocht de school in oktober 2008 en maakte daarvan een verslag.