KOLLEGAL,
basisschool
In 2010
droeg Suryodaya bij aan de kosten
voor schooluniformen, boeken, schrijfgerei en medische verzorging van de
armste leerlingen. Hiervan profiteerden 300 kinderen.
Op deze
basisschool zitten, inclusief de kleuterklassen, nu 1100 leerlingen. Suryodaya is sinds 2004 bij de school betrokken. In dat jaar werden vier
computers en een printer geschonken. De kinderen zijn hier heel
enthousiast over. Ook in India is de computer niet meer weg te denken uit
het dagelijkse leven en ook deze arme kinderen moeten er mee leren omgaan.
Daarom heeft Suryodaya in 2006 een uitbreiding gerealiseerd tot een totaal
van 8 computers. Om een
indruk te geven van de wijze waarop de school de aanvraag voor computers
motiveerde volgt hieronder een deel van de aanvraag zoals die het bestuur onze standaardprocedure
bereikte.
" (..Wij..)
hebben sinds 1950 een school voor hoger basisonderwijs in het Kannada (de
lokale taal) voor de arme en andere minderheids- en achterstandsgroepen in
de streek. Bijna alle kinderen komen van arme gezinnen uit de stad en de
dorpen in de omgeving. Het kastensysteem bestaat hier nog steeds; de
school geeft echter aan iedereen gelijke kansen om te studeren. De ouders
van de kinderen zijn voor 85 % dagloners (coolie workers) met een laag
inkomen onder de armoedegrens. Hoewel we in het computertijdperk leven
maken de arme en minder bevoorrechte leerlingen helemaal geen kennis met
deze moderne technologie.
Deze kinderen zullen altijd verliezen als ze
voor vervolgopleidingen of op de arbeidsmarkt moeten concurreren met
andere studenten die wel computervaardig zijn. Daarom beschouwen wij
computervaardigheden als een belangrijk hulpmiddel voor de toekomst en de
groei van deze kinderen uit een afgelegen en onbekend dorp als Kollegal."
Met het
inzetten van computers wil de school drie doelen bereiken: ze wil
faciliteiten en
mogelijkheden scheppen voor computeronderwijs; ze wil de kwaliteit en de
effectiviteit van de schoolopleiding vergroten met computerkennis- en
vaardigheden om de toekomst met vertrouwen tegemoet te kunnen zien; ze wil kinderen motiveren om
zelfhulpgroepen en computerclubs te vormen om het project te onderhouden
en de kinderen organisatie- en leiderschapsvaardigheden bij te brengen.
Onze
penningmeester bezocht de school in oktober 2008 en maakte daarvan
een verslag. |